Advertisements
Breaking Newz:

Ο “ψόφος” στο ελληνικό ίντερνετ

Αν με ρωτούσε κανείς λίγο καιρό πριν, θα έλεγα με βεβαιότητα ότι ο “ψόφος” είναι ένα trendy σύνθημα αποδοκιμασίας της αντίθετης γνώμης, και τίποτα παραπάνω. Ένα αγενές αλλά εντελώς άκακο τσιτάτο που με συνοπτικές διαδικασίες και υπερπηδώντας τον σκόπελο της επιχειρηματολογίας, αποβλέπει στην έκφραση απαξίας με κατηγορηματικό και εριστικό τρόπο. Τίποτα τρομερό, μια ανέξοδη και παιδαριώδης κακιούλα, ίσα ίσα για να διεκπεραιωθεί μια λογομαχία της πλάκας και να αποτυπωθεί εύγλωττα η αποστροφή που μας κάνει να αισθανόμαστε η γνώμη του αντιπάλου μας. Για κάποιο λόγο, άλλωστε, πολλές φορές ρέπουμε σε λεκτικές υπερβολές νομίζοντας ότι αυτές μετ’ επιτάσεως αποδεικνύουν πόσο πιστοί είμαστε στη θέση μας. Πλέον δεν έχω την ίδια άποψη. Ο ψόφος έχει αρχίσει να γίνεται αρκετά κυριολεκτικός.

Η όξυνση των σύγχρονων πολιτικών προβλημάτων, οι κοινωνικές αναταραχές, η ζωή εν γένει που πάει κατά διαόλου, έχουν δημιουργήσει κλίκες και στρατόπεδα με αμείλικτη ατζέντα και μηδαμινή ανοχή στη διαφορετικότητα. Στην αντίπερα ιδεολογική όχθη οι περισσότεροι δεν βλέπουν έναν άνθρωπο με διαφορετικά πιστεύω, αλλά εκείνον που πρέπει να εξοντώσουν, αισθανόμενοι πως η παρουσία του απειλεί τη βιωσιμότητα των δικών τους φρονημάτων. Η όλη κοινωνικοπολιτική αντιπαράθεση έχει πάψει, καιρό τώρα, να εδράζεται στο ίδιο το επιχείρημα, γιατί μετατοπίστηκε σταδιακά στο άτομο που το εκφέρει. Επομένως η επίκληση του “ψόφου” δεν συνδέεται πια με την διάσταση των απόψεων (για να τη θεωρήσουμε αμιγές σημάδι του πάθους που τρέφει ο καθένας για την ιδεολογία του), αλλά με την αντιπαλότητα μεταξύ των πρεσβευτών τους. Κάθε διένεξη έχει γίνει προσωπική. Και η έκφραση αντίθετων απόψεων μοιάζει ανησυχητικά πολύ με μαφιόζικο ξεκαθάρισμα λογαριασμών. Διαφωνείς μαζί μου; Σε στοχοποιώ και ενορχηστρώνω τον αφανισμό σου.

Επειδή, λοιπόν, το πολιτικό μένος έχει προσωποποιηθεί και ο κόσμος ψάχνει διακαώς ήρωες δίπλα του και εχθρούς απέναντί του (αγνοώντας ότι η πολιτική χωροταξία είναι άκρως παραπλανητική όταν την χρησιμοποιείς ως ηθική πυξίδα), ο “ψόφος”, δηλαδή αυτό που κάποτε ήταν ένα βλακώδες πικάρισμα που λίπαινε τις λογομαχίες των οξύθυμων ανθρώπων, έχει μετατραπεί σε συμπαγή στάση ζωής. Ο “ψόφος” τώρα δεν είναι ψόγος για την ξένη αντίληψη, είναι πραγματική ευχή για τον φορέα της. Και η ευκολία με την οποία ο κόσμος σήμερα επεξεργάζεται φιλοεπαναστατικά σενάρια και απεργάζεται αιματηρές εξεγέρσεις, ο ανενδοίαστος τρόπος με τον οποίο φαντασιώνεται κρέμασμα δωσίλογων και δολοφονίες πολιτικών του αντιπάλων – είναι όλα ενδείξεις της πλήρους εξοικείωσής του με την απάνθρωπη αθλιότητα την οποία υποτίθεται ότι εχθρεύεται και θέλει να ανατρέψει.

Έγραψα τις προάλλες αυτό εδώ, το οποίο εξακολουθώ να πιστεύω και να στηρίζω απόλυτα, και κατηγορήθηκα από εκατοντάδες άτομα ότι δεν σέβομαι τα ανθρώπινα δικαιώματα. Δεν θα εξετάσω την ίδια την κατηγορία (για την ιστορία, είναι απολύτως φαιδρή), αλλά τον τρόπο που αυτή διατυπώθηκε. Με ανείπωτες προσβολές, με ευχές να πεθάνω, να βγάλω καρκίνους, και άλλα παρεμφερή που ηχούν σαν απελπισμένες ύβρεις αμόρφωτης θειας που της προσέβαλαν τον αγαπημένο της Άγιο στον διάδρομο του σούπερ μάρκετ. Αυτοί δηλαδή που φέρονται να κόπτονται για τα προσβαλλόμενα ανθρώπινα δικαιώματα, οι αυτόκλητοι προστάτες του θείου δώρου της ανθρώπινης ζωής, αποφάσισαν να υπερασπιστούν αυτό τους το ιδανικό πλήττοντας (με κακόμοιρη και αναποτελεσματική χυδαιότητα είναι η αλήθεια) το αξίωμα που υποτίθεται ότι ευαγγελίζονται. Πρόκειται για αντίφαση που συμπυκνώνει εν πολλοίς την κρατούσα διάθεση όσων συνδιαλέγονται δημοσίως: Ανθρωπιστικό/ φιλολαϊκό περικάλυμμα αλλά πυκνή μνησικακία και ιερή μανία φονταμενταλιστικού τύπου στον πυρήνα.

Εκτιμώ ότι υπάρχουν πράγματι άτομα με ανθρωπιστική ευαισθησία, αλλά και άτομα που προχωράνε ένα βήμα παρακάτω και ξεβολεύονται -με προσωπικό κόστος- για να διεκδικήσουν δικαιώματα ή για να υπερασπιστούν τη γνώμη και τα ιδεώδη τους έμπρακτα. Έστω κι αν το κάνουν με λανθασμένο τρόπο. Όλοι αυτοί πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να διακριθούν από τα κτήνη που εξανίστανται απλώς επειδή τους αρέσει η γεύση του αίματος και ψάχνουν εχθρούς για να ξεκοιλιάσουν. Γιατί η τελευταία κατηγορία όχι μόνο υπάρχει, αλλά πλαταίνει διαρκώς και καπηλεύεται το ηθικό πλεονέκτημα της πρώτης χωρίς καμία αιδώ. Βαφτίζει τα πρωτόγονα ένστικτά της ως “δικαιολογημένη οργή” (καπελώνοντας τους δικαιολογημένα οργισμένους που, ωστόσο, παραμένουν άνθρωποι), τις φασιστικές της τακτικές ως αναγκαία άμυνα (απέναντι σε έναν εχθρό τον οποίο πλάθει, κόβει και ράβει κατά το δοκούν) και την ομοιότητά της με τον εχθρό της ως “προβοκατόρικο συμψηφισμό”.

Δεν ισχυρίζομαι απλώς ότι η ιδεολογική φόρτιση του σκοπού όσων προβαίνουν σε αισχρότητες, αποτυγχάνει να εξαγνίσει τις τακτικές τους. Ισχυρίζομαι ότι ο σκοπός είναι πρόφαση και η φόρτιση δεν είναι καν ιδεολογική. Είναι εκτεταμένη εξαχρείωση που ψάχνει καταφύγιο σε νομιμοποιητικές παραμέτρους, για να μην καρφωθεί. Και δεν πρέπει να της το επιτρέψουμε, γιατί υπάρχουν και άνθρωποι που αγωνίζονται για τον άνθρωπο γενικά, και όχι για το ανθρώπινο μοντέλο που αυτοί κρίνουν αποδεκτό.

Advertisements

3 Comments on Ο “ψόφος” στο ελληνικό ίντερνετ

  1. Δον Ιδιώτης // 10/12/2014 at 1:25 pm // Reply

    Συγχαρητήρια για το κείμενο.

    Like

  2. Chris_79 // 09/12/2014 at 9:50 pm // Reply

    Πραγματικά οξυδερκέστατη και ευστοχότατη τοποθέτηση. Μακάρι να υπήρχε περισσότερος κόσμος με τέτοια συγκρότηση και αρτιότητα στη σκέψη και τέτοια καθαρή ματιά στη φαιδρή πραγματικότητα. Γενικά συμφωνώ με τα περισσότερα απ’ αυτά που γράφεις αλλά σ’ αυτό εδώ το κείμενο διαβάζω τις σκέψεις μου (διατυπωμένες όπως εγώ δε θα μπορούσα). Η τελευταία παράγραφος όλα τα λεφτά.

    Like

  3. Dr Ψυχαναλυτής Curlysue 🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: