Advertisements
Breaking Newz:

ΦΑΚΕΛΟΣ BASICNESS: Σταμάτα να πιστεύεις ψεύτικες ειδήσεις

Αυτό που τραβάει τον κόσμο στις hoax σελίδες ή στις σελίδες εκείνες που δημοσιεύουν εξωφρενικά διογκωμένες και αλλοιωμένες ειδήσεις που εκπίπτουν σε επίπεδο hoax, είναι η ψευδής προοικονομία της συνταρακτικής αποκάλυψης. Η υπόσχεση ότι η σελίδα θα ξεσκεπάσει ένα μεγάλο σκάνδαλο ή ότι θα αποτινάξει την τυραννία της σατανικής συγκάλυψης, για να φέρει στη φόρα αλήθειες που θα ρίξουν κυβερνήσεις, θα αλλάξουν τον χάρτη και θα αναστήσουν τους βροντόσαυρους. Δεν είναι, όμως, μόνο οι αφελείς και οι βλάκες εκείνοι που κλικάρουν στα τρολοσάητ για να ενημερωθούν σοβαρά. Είναι κι εκείνοι που δεν μπορούν να αντισταθούν στη στιγμιαία παρόρμηση να τεστάρουν το απειροελάχιστο ενδεχόμενο η είδηση να είναι αληθής, αλλά κι εκείνοι που απλώς δεν είναι αρκετά εκπαιδευμένοι και έμπειροι για να διαχειριστούν το τέρας της διαδικτυακής τρολέρας. Για όλα τα παραπάνω κι επειδή είμαι εξαιρετικά φιλεύσπλαχνος, σας έχω εδώ μερικές χρήσιμες συμβουλές για το πώς να αποφύγετε την παραπληροφόρηση των ψεύτικων ειδήσεων (ναι, αυτό το ποστ απευθύνεται κυρίως στους γονείς σας και στους συμμαθητές από το γυμνάσιο που πήγαν σε ΕΠΑΛ)

– Δεν μπαίνουμε σε σελίδες που μας ζητάνε να κάνουμε κάποιο like στο facebook για να διαβάσουμε την είδησή τους. Το πιο πιθανό είναι να καταλήξουμε με έναν γυμνό κώλο στον τοίχο μας, δύο ιούς στο inbox και ένα μαλακισμένο άρθρο για υβριδικά παπαγαλάκια με ανθρώπινα πόδια στην οθόνη μας.

– Δεν πατάμε κλικ σε άρθρα με συνωμοσιολογικό τίτλο, γραμμένο με κεφαλαία, ειδικά αν πρόκειται για θέμα της επικαιρότητας, π.χ ΣΤΟΝ ΜΕΓΑΛΕΞΑΝΤΡΟ ΑΝΗΚΟΥΝ ΤΑ ΟΣΤΑ ΤΟΥ ΤΥΜΒΟΥ ΚΑΣΤΑ – ΤΙ ΜΑΣ ΚΡΥΒΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ. Το πομπώδες ύφος και τα κεφαλαία είναι ένας απεγνωσμένος μηχανισμός πρόκλησης εντυπώσεων, αναγκαίος μόνο όταν το θέμα είναι ανύπαρκτο και άρα η μόνη πιθανότητα να πουληθεί, εναπόκειται στο τρομολαγνικό μάρκετινγκ. Επίσης, ακόμα κι αν το υπουργείο κρύβει κάτι, το πεταμένο σάητ της κακιάς ώρας αποκλείεται να το γνωρίζει. Στο άρθρο, τελικά, θα διαβάσετε το δελτίο τύπου του υπουργείου που κυκλοφορεί και σε εκατό άλλα σάητ.

– Αποφεύγουμε τα ανορθόγραφα posts, όπως η Ελένη Πετρουλάκη τον υδατάνθρακα. Η ανορθογραφία σε συνδυασμό με την αδιέξοδη σύνταξη οχτάχρονου π.χ “Ο ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΩΣ ΠΟΥ Η ΤΡΩΗΚΑ ΕΠΙΣΚΕΦΤΗΚΑΙ ΤΗ ΜΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΛΟΓΩ ΤΑ ΧΡΕΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΧΡΕΗ ΞΥΠΝΥΣΤΕ” είναι πάντα ενδεικτικά ψεκασμένης προπαγάνδας αμόρφωτων καιροσκόπων που, κινδυνολογώντας αγρίως, επιχειρούν να αναστατώσουν τους εύπιστους και επιρρεπείς σε βλακώδη πολιτικά κουτσομπολιά αναγνώστες.

– Δεν ενημερωνόμαστε από εθνικιστικά σάητ στρατόκαυλης φιλοσοφίας και χριστιανοταλιμπανίζουσας πολιτικής. Πρέπει επιτέλους να γίνει αντιληπτό απ’ όλους ότι τέτοιου είδους σελίδες δεν είναι απλώς ενημερωτικά πόρταλ με ελληνορθόδοξο φίλτρο, αλλά μαγαζιά που κάνουν μπίζνα πάνω σε μερικές απ’ τις πιο βαθιά ριζωμένες αγκυλώσεις της ελληνικής ιδιοσυγκρασίας: την θρησκεία, την αντίληψη περί πατρίδας, την εξωτερική πολιτική και την στρατιωτική άμυνα. Κάθε τους προϊόν, λοιπόν, συνδέεται για λόγους πια εμπορικούς με αυτούς τους βασικούς θεματικούς πυλώνες, διαφορετικά το κοινό θα αποπροσανατολιστεί και θα ψάξει για δημοσιογραφία αντίστοιχης αλλοφροσύνης αλλού. Έτσι, ο τάφος της Αμφίπολης θα συσχετιστεί κατά κάποιον τρόπο με μία σατανικά έξυπνη συμφωνία του Πούτιν για την κατασκευή νέων πυραύλων, η επέτειος του Πολυτεχνείου θα ‘χει σίγουρα να κάνει με ένα ύποπτο διαστημόπλοιο που εντοπίστηκε κάπου στην έρημο Σαχάρα και ο χαιρετισμός της lady gaga κατά την πρόσφατη άφιξή της στην Ελλάδα, ελλοχεύει κινδύνους για το χριστεπώνυμο πλήθος.

– Αγνοούμε επιδεικτικά τα άρθρα με τίτλους του στυλ “Ο ΜΠΑΜΠΑΣ ΤΗΣ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΕ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ ΟΤΑΝ ΤΗΝ ΕΙΔΕ ΝΑ…”, “ΝΟΜΙΖΕ ΟΤΙ ΔΕΝ ΤΗΝ ΕΒΛΕΠΕ ΚΑΝΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΘΑ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΤΙ ΕΚΑΝΕ….”, γιατί, guess what, θα σας οδηγήσουν σε κάποιο κουρελοσάητ, αφού πρώτα πεταχτούν δέκα ενοχλητικές διαφημίσεις μπροστά σας που θα σας προτείνουν να πηδήξετε μαμάδες που απέχουν 50 μέτρα απ’ το σπίτι σας. Και, εν πάση περιπτώσει, γιατί να θέλει κανείς να μάθει τι έκανε και δεν πίστευε στα μάτια του ο πατέρας της;

– Έγκυρη είδηση δεν θα διαβάσουμε ποτέ σε άρθρο με θολή φωτογραφία και ιντριγκαδόρικο τίτλο του στυλ “ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΔΙΑΣΗΜΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ ΠΟΥ ΒΙΑΖΕ ΚΑΤΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΠΗΓΑΓΕ ΤΟ ΔΙΧΡΟΝΟ ΑΝΙΨΙ ΤΟΥ”. Η φωτογραφία είναι θολή επειδή ο ηθοποιός είναι παγκοσμίως άγνωστος και εντελώς αδιάφορος, και ο τίτλος είναι παραπλανητικά φορτωμένος, γιατί μόνο έτσι θα ενδιαφερθεί κάποιος για κάτι που έκανε ένας irrelevant ηθοποιός.

– Ειδήσεις που μοιάζουν υπερβολικά εξωπραγματικές για να ‘ναι αληθινές, ΣΥΝΗΘΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΙΝΕΣ. Δεν χρειάζεται να πατήσουμε κλικ, δηλαδή, για να διαπιστώσουμε ότι η Madonna δεν θα συνεργαστεί με τη Lady Gaga, ότι δεν θα γίνει reunion των Friends ή ότι η Jennifer Aniston δεν είναι έγκυος. Στην πραγματικότητα τα ξέρουμε όλα εκ προοιμίου, αλλά θέλουμε τόσο πολύ να διαψευστούμε που ηδονιζόμαστε με κάθε παράλογο hint που υπονοεί ότι κάνουμε λάθος.

Advertisements

1 Comment on ΦΑΚΕΛΟΣ BASICNESS: Σταμάτα να πιστεύεις ψεύτικες ειδήσεις

  1. Δεν θα το πιστέψεις, αλλά στη μία φορά που μπήκα σε ενα τετοιο site (katohika) ειδα ενα δικό σου post αναδημοσιευμένο και σε μία ώρα έχω καταευχαριστηθεί το υπόλοιπο blog σου!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: